De start van mijn behandeling bij Mentaal Beter

Mentaal Beter Blog Sociale angst

Hoe ik mijn sociale fobie de baas ben geworden (4/12)

Mijn behandelplan ging van start. Het plan was dat ik één keer per week langs zou komen voor een sessie en daarnaast online en offline opdrachten moest gaan uitvoeren. Er werd mij meerdere keren gezegd dat enkel het bezoeken van de sessie eens per week niet voldoende zou zijn. Werken aan jezelf vraagt veel meer tijd. Je moet er iedere dag mee bezig zijn. In deze blog neem ik je mee naar het moment waarop ik mijn eerste sessie had bij Mentaal Beter.

Vertellen over mezelf

Mijn eerste afspraken waren erg spannend. Ik durfde nog niet helemaal 100% open te zijn en alles te vertellen. Ik wachtte af totdat ik echt zeker wist dat ik mij hier veilig voelde en alles durfde te vertellen. Na het volgen van de eerste sessies kreeg ik dat vertrouwen en ging ik steeds meer vertellen over mezelf. Tijdens de eerste sessies praatte ik veel over alles wat ik al had meegemaakt in mijn leven. Ik beschreef mijn hele leven vanaf toen ik 0 was tot mijn huidige leeftijd en andersom. Dit was nodig om te achterhalen waar mijn sociale angst klachten eventueel vandaan konden komen. Het was een hele opgave, omdat ikzelf ook geen flauw idee had waarom mijn sociale angst ontstaan is.

Het uitdagen van mijn gedachten

Mijn sociale angst was dag in dag uit aanwezig, zo ook bijvoorbeeld tijdens het fietsen. Ik haatte fietsen. Ik keek alleen maar naar de grond en wilde het liefst verdwijnen. Eén van mijn eerste opdrachten was om mezelf tijdens het fietsen uit te dagen: ‘Waarom ben je angstig als je fietst?’

Mijn antwoord: ‘Ik heb het gevoel dat iedereen naar mij kijkt op de fiets en denkt jeetje wat is dat een lelijk en dik meisje.’

Deze gedachte moest ik ‘uitdagen’. Er zijn zo veel mensen aan het fietsen. En als iemand je aankijkt, dan gaat dat vaak per ongeluk of gewoon omdat die persoon je passeert. Ik kreeg van mijn psycholoog mee dat die mensen echt niet met mij bezig waren. Ze hebben zo veel andere dingen aan hun hoofd. Waarschijnlijk denken ze na over de boodschappen die ze moeten halen of aan de vergadering die ze hadden die ochtend. En als ze je aankijken, dan is dat omdat je ze passeert en niet omdat je lelijk en dik bent. Continu moest ik deze gedachten opschrijven en analyseren. ‘Hoe geloofwaardig is deze gedachte op een schaal van 0% tot 100%?’ En dan moest ik opschrijven wat een meer geloofwaardige gedachte zou zijn; wat zou de voorbij passerende persoon daadwerkelijk denken?’

Cognitieve gedragstherapie

Al deze sociale angst gedachten moest ik op deze manier uitschrijven en uitdagen. Iedere dag deed ik dat op momenten wanneer ik de sociale angst voelde. Op de fiets, in de trein, op het werk, aan de telefoon, in de supermarkt, op een feestje etc. Dit was erg intensief. Het is namelijk erg confronterend en moeilijk om iedere dag met deze gedachten bezig te zijn. Het is een makkelijk weg om het niet te doen. Maar ik wilde mijn gedachten en zelfbeeld veranderen, dus deed ik dit met de volle 100%. Iedere dag ging ik de confrontatie aan met mijn gedachten en ging ik ze uitdagen. Cognitieve gedragstherapie wordt dit genoemd. Onderstaande schema speelde daarbij een grote rol:

Zet door en train je brein

Het uitdagen en uitschrijven van deze gedachten op deze wijze hebben mij erg veel tijd gekost. Het lukt je namelijk nooit in één keer. Daarnaast zijn de ‘verkeerde’ gedachten overheersend en zo sterk, omdat je die al een lange tijd hebt gehad. Het vraagt veel doorzettingsvermogen om door te blijven gaan met uitdagen en proberen anders te denken in deze situaties. Maar ZET DOOR! Ik heb ook erg vaak tijdens de sessie gezegd ‘Het lukt mij niet, ik blijf de angst houden en de andere dingen denken’. Dat is normaal. Je moet je brein trainen anders te leren denken. Erg intensief, maar als je maar vaak genoeg traint en dag in dag uit bezig bent met deze gedachten, verandert het beetje bij beetje. En als je de eerste veranderingen voelt, dan krijg je ook steeds meer motivatie om door te gaan met het uitdagen van deze gedachten. Door het continu te doen, durfde ik steeds vaker sociale situaties op te zoeken. Ik kon bijvoorbeeld steeds beter fietsen zonder mijn sociale angst gevoelens. En dit gebeurde met alle sociale angst gevoelens die ik had.

Het uitdagen van gedachten was één van mijn opdrachten bij Mentaal Beter. Omdat ik een erg negatief zelfbeeld had, ben ik ook mee gaan doen met de groepssessie ‘Zelfbeeld’ bij Mentaal Beter. In de volgende blog neem ik jullie mee naar deze groepssessie en wat ik daarvoor allemaal heb gedaan.

Liefs, Lara


Online angststoornissen test