Hoe ik mijn social fobie de baas ben geworden (5/12)

Blog Angststoornis Mentaal Beter


De sessies bij Mentaal Beter

De eerste maanden bij Mentaal Beter vlogen voorbij. Iedere week naar een sessie. Ik was dagelijks druk bezig met mijn opdrachten en had meer rust gevonden, omdat ik mijn studie tijdelijk had stopgezet. Toch voelde ik mij nog slecht, bleef ik mezelf slaan en had ik last van extreme huilbuien. Ik was zo angstig dat het nooit goed zou komen.

Waarom gaat het niet beter?

Ik was inmiddels al een aantal maanden bezig bij Mentaal Beter. Het ging goed. Ik deed netjes al mijn opdrachten. Maar voelde ik mij al beter? Deze vraag stelde ik mezelf iedere dag. En dat zorgde ervoor dat ik vaak in paniek raakte. Ik was nog helemaal niet gelukkig en voelde me meerdere dagen slecht dan goed en de meeste sociale activiteiten vermeed ik nog steeds. Ik vertelde dit regelmatig aan mijn psycholoog, maar zij gaf aan: geef niet op. Blijf je gedachten uitdagen. Deze moeten getraind worden en dat vraagt tijd.

De groepssessies

Daarnaast ging ik aan de slag met mijn negatieve zelfbeeld. Ik ging deelnemen aan de groepssessies ‘Zelfbeeld’ bij Mentaal Beter. Ik was hier echt doodsbang voor, omdat ik met andere mensen zou zijn. Een groepssessie voor iemand die last heeft van sociale angst is verschrikkelijk. Maar ik ging toch. En de eerste keren waren eng en spannend. Maar zodra je deze mensen leert kennen en ziet dat ze voor hetzelfde probleem daar zijn, durf je meer open te zijn. Wekelijks bezocht ik deze groepssessie en had ik daarnaast nog mijn persoonlijke sessie.

Tijdens de groepssessies vertel je veel over je ervaringen, wat je denkt dat mensen over je denken en waarom je een negatief zelfbeeld hebt. Waar ik in het begin bang was voor een groep mensen, gaf mij dat in deze sessie juist vertrouwen en rust; ik ben niet de enige met dit probleem. Door met elkaar ervaringen te delen, word je sterker.

Ervaring groepssessie

In de groepssessies begonnen we vaak met het delen van persoonlijke ervaringen van de afgelopen week. Ik vond dat doodeng. Ik dacht dan ‘misschien vinden de mensen in deze groep mijn persoonlijke ervaringen wel helemaal niet zo erg’ en denken ze ‘wat doet zij hier?’. Tijdens het delen van deze persoonlijke ervaringen sloeg ik dicht of kreeg ik een enorm rood hoofd. Verschrikkelijk. Dan wil je verdwijnen en door de grond zakken. Maar hoe vaker je naar de sessie gaat, hoe meer je de groep leert kennen.

De opdrachten

Een opdracht die we onder andere moesten uitvoeren voor de groepssessie was: vraag aan 3 personen in je omgeving of ze kunnen opschrijven wat ze leuk/goed aan je vinden. Deze opdracht is mij bijgebleven. Het is mooi om te lezen wat anderen over je denken en al helemaal als jezelf nooit had verwacht dat ze positieve dingen over je konden opschrijven. Deze verhaaltjes zijn erg waardevol voor mij. En ook nu nog steeds erg bruikbaar. Als ik een minder momentje heb (die ik af en toe nog heb), dan lees ik deze verhaaltjes door. Dat geeft mij weer kracht en zelfvertrouwen.

Uiterlijk

Ik was altijd bezig met mijn uiterlijk. Ik vond mezelf lelijk en dik. Door de groepssessies kwam ik erachter dat uiterlijk maar één ding is. Er zijn zo veel meer eigenschappen die je kunt bezitten: betrouwbaar, zorgzaam, vriendelijk, ambitieus, daadkrachtig, doorzetter, eerlijk, doelgericht en ga zomaar door. Focus op die andere eigenschappen en denk niet alleen maar aan uiterlijk. Dat is moeilijk, want uiterlijk is in deze huidige wereld iets dat erg belangrijk gevonden wordt. Op Instagram word ik dagelijks geconfronteerd met foto’s van modellen, meisjes met het perfecte lichaam, mensen met de leukste kleding aan. Daardoor bleef ik maar hangen dat ‘uiterlijk’ het allerbelangrijkste is. Er werd mij gezegd ‘iedereen heeft een geweldig uiterlijk als je straalt en gelukkig bent met jezelf’. En dat is waar. Meer dan waar.

Zelfverzekerdheid

Ik liep vaak door de straten, op werk of op andere sociale activiteiten met een onzeker, gebogen hoofd. Straalde nooit. Na enkele groepssessies, werden we uitgedaagd om met meer zelfverzekerdheid rond te lopen. Schouders naar achteren, gezicht vooruit, een glimlach. Ik probeerde dit. Doodeng. Maar na meerdere keren proberen, ging ik inzien dat als je zelfvertrouwen uitstraalt, men je als veel mooier ziet. Ik kreeg ineens van mensen te horen: ‘jeetje Lara, wat zie je er goed uit.’ Ik wist niet wat ik hoorde. Alleen door mijn houding aan te passen en met meer zelfvertrouwen rond te lopen, gaf ik een andere uitstraling.

Visualisatie

Een opdracht die bij mij ook erg succesvol was en ik nu nog steeds toepas, is visualisatie. Met muziek waar je gelukkig van wordt, ga je op een rustige locatie zitten. Je sluit je ogen en gaat terug met je gedachten naar een moment waarop je gelukkig was/trots op jezelf was. Muziek werkt voor mij erg goed. Dat versterkt het gevoel. Als ik mij minder voel, dan doe ik deze visualisatie-oefening. En dan heb ik daarna weer meer zelfvertrouwen

Persoonlijkheidsstoornis

Naast de wekelijkse groepssessies en persoonlijke sessie, bleef ik soms extreme klachten hebben. Er werd een persoonlijkheidstest afgenomen en daaruit kwam dat ik twee persoonlijkheidsstoornissen had. Dat klonk voor mij nogal heftig. Ik heb stoornissen? Ben ik dan echt zo raar? Maar nee het gaat ook hier weer over de manier hoe jijzelf denkt. Over jezelf, je omgeving, de wereld. In overleg met mijn psycholoog bij Mentaal Beter, ging ik naar een psychotherapeut bij Mentaal Beter. Het fijne was dat het allemaal mogelijk was binnen dezelfde organisatie en dat ik niet weer naar een andere praktijk moest.

In de volgende blog vertel ik over mijn ervaringen met mijn psychotherapeut en hoe ik stapje voor stapje verbeteringen ging zien.

Liefs, Lara