Faalangst de baas


Slaap je slecht voordat je een toets moet maken? En ben je altijd bang om onvoldoendes te halen terwijl je écht wel hard geleerd hebt? Dikke kans dat je last hebt van faalangst. En dat is balen, want door faalangst presteer je vaak onder je niveau. Gelukkig is faalangst goed aan te pakken!

Fouten maken mág

Iedereen maakt fouten. Het is zelfs heel normaal en niks om je voor te schamen. Wanneer je last hebt van faalangst kan het helpen om je te realiseren dat fouten maken bij het leven hoort. Dat fouten maken niet mag, maar zelfs moet. Klinkt gek, maar je leert en groeit juist door fouten te maken. Wees wat minder streng voor jezelf en sta jezelf toe soms een fout(je) te maken. Wat ook kan helpen: je inbeelden wat het ergste is wat jou kan overkomen wanneer je die fout maakt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tóch een onvoldoende haalt? Is dat het einde van de wereld? Dit heet relativeren, en dat kan heel fijn zijn als je last hebt van faalangst.

Praten, praten, praten

Het is misschien niet het makkelijkste om te doen, maar praten over je angsten helpt écht. En dan maakt het niet uit of je je vader of moeder, je leraar of je beste vriendin in vertrouwen neemt. Misschien kom je erachter dat je vriend of vriendin ook last heeft van faalangst en kunnen jullie elkaar opbeuren.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Faalangst steekt vaak de kop op in onbekende situaties. Als je niet weet wat je kunt verwachten, weet je van tevoren niet wat en hoe je zult denken en handelen en wat je zult voelen. Door vooraf grip te krijgen op de situatie zal je zelfvertrouwen groeien en is de kans op slagen vele malen groter. Dus: investeer in een goede voorbereiding.

Adem in, adem uit

De angst om te falen gaat gepaard met lichamelijke klachten: klamme handen, een rood hoofd krijgen, onrustig ademen. Probeer jezelf te kalmeren door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen. Klinkt ingewikkeld, maar het kan al helpen om heel rustig in en uit te ademen, waarbij je je focust op je buik. Maak een bolle buik bij het inademen en adem vervolgens zachtjes uit. Doe dit een paar keer – het liefst met je ogen dicht – en voel hoe je langzaamaan tot rust komt.

Volg ons ook op Facebook voor leuke feitjes, ideetjes, handige apps, boeken, tips & tricks.
Lees hier onze andere blogs