Eten, slapen, ontspannen en… herhalen: vier goede gewoontes voor je geest


Loopt je hoofd over van gedachten? Slaap je slecht? Voel je je niet fit? Grote kans dat je er de verkeerde gewoonten op het gebied van eten, slapen en ontspannen op nahoudt. Goed nieuws: je slechte gewoonten zijn heel gemakkelijk om te buigen naar goede gewoonten. En daar knappen jij en je geest van op!

Eten: gezond, gevarieerd en vol vitamines en vetten

Een groot deel van je gemoedstoestand wordt bepaald door wat je eet. Zo zijn suikers en verzadigde vetten echte boosdoeners. Waar je brein wel blij van wordt? Vitamine B, kalium, omega 3-vetzuren en antioxidanten. Waar je deze stofjes precies in vindt, vertellen we je hieronder.
  • Vitamine B: zorgt voor stressvermindering en voor de aanmaak van het stofje serotonine, waardoor je je gelukkiger voelt. Je vindt vitamine B in onder meer kip, vis, zuivelproducten en volkoren producten.
  • Kalium: is goed voor de hersenen en voorkomt stress. In avocado’s zit heel veel kalium, maar ook vind je de stof in bananen, tomaten, aardappelen en broccoli. 
  • Omega 3-vetzuren: houden de hersenen gezond, zorgen voor een beter geheugen en kan een preventieve werking hebben tegen depressie. De bekendste bron van omega 3-vetzuren is vette vis, maar je kunt de vetzuren ook als capsule slikken. 
  • Antioxidanten: voorkomen beschadiging van de hersencellen houden je jong van geest. Je vindt antioxidanten in onder andere blauwe bessen, sinaasappels, groene thee en pure chocolade. 

Slapen: voldoende uren en volgens een vast patroon

Dat slaap belangrijk is, wist je natuurlijk al. En dat je je minder goed voelt als je een nacht minder hebt geslapen ook. Maar wist je ook dat te weinig slapen kan zorgen voor een verminderde hersenfunctie en dat je door slaapgebrek een minder goed geheugen krijgt? Kortom: voldoende slapen is heel goed voor een fris stel hersenen. Niet alleen lange nachten dragen bij aan hoe je je voelt, ook zijn je hersenen gebaat bij structuur. Je slaapt beter, vaster en langer als je er elke dag op hetzelfde tijdstip in ligt (en weer opstaat). Probeer het eens, het is het waard!

Ontspannen: breng je geest tot rust

We zijn met z’n allen drukker dan ooit. Tijd voor ontspanning? Die nemen we niet. En laat dat ontspannen nou juist zo belangrijk zijn voor je geest! Door lichamelijk een stapje terug te doen, stel je je hersenen in staat tot rust te komen. Door letterlijk stil te gaan zitten of liggen en je te concentreren op bijvoorbeeld je ademhaling word je kalmer. Ontspannen kan ook prima door in alle stilte een boek te lezen, of aan yoga of meditatie te doen. Als jij ervan tot rust komt, komt je hoofd dat ook. En dat is een gezonde gewoonte.

Herhalen: hou het niet bij één keer

Je zit op de goede weg als je je eetpatroon in kaart hebt gebracht en daarin de juist keuzes kan maken, langere tijd voldoende slaapt én voldoende ontspant. Herhalen is dan de volgende stap. Het volhouden en niet bij één keer houden. Dat kost misschien wat moeite, maar geloof ons: deze gewoonten zijn goed voor lichaam en geeft en laten je écht beter voelen.