Wachttips tot het eerste intakegesprek

U heeft zich aangemeld bij Mentaal Beter, maar moet helaas nog even wachten op het eerste intakegesprek. Hier een paar tips die u  in de tussentijd voor uzelf kan gebruiken.

Tip 1: Afleiding zoeken. Merkt u dat u veel bezig bent met uw probleem? Bent u constant aan het piekeren en bent u daarom somber en komt u tot niets of slaapt u moeilijk in? Probeer uw gedachten af te leiden door aan andere dingen te denken. U heeft mogelijk al gemerkt dat veel met het probleem bezig zijn meestal (helaas) weinig oplevert. Probeer iets te doen waar u plezier aan beleeft of wat u niet erg tegenstaat, zoals een leuke/spannende film kijken, hardlopen, met iemand een praatje maken of bellen, douchen, tijdschrift/krant lezen etc.

Tip 2: Ontspannen. Als mensen niet lekker in hun vel zitten zijn ze vaak gespannen. Dit is te merken aan hun lijf, maar geeft vaak ook een onaangenaam gevoel. Als u merkt dat uw spanning hoog zit, ga dan even rustig zitten of liggen en probeer u te concentreren op uw ademhaling. Adem rustig diep in en uit. Probeer daarna een ontspanningsoefening te doen. Er zijn verschillende oefeningen op internet te vinden en via Apps (zoek op mindfulness of ontspannings-oefeningen) die u bij het ontspannen kunnen helpen.  U kunt ook een activiteit ondernemen die u als ontspannend ervaart, zoals sporten, wandelen, een bad nemen etc.

Tip 3: Zorg goed voor uzelf. Probeer een gezond eetpatroon aan te houden en niet te veel te snoepen en fastfood te eten. Probeer ook voldoende te bewegen op een dag. Door op een verantwoorde manier met voedsel bezig te zijn en te bewegen/sporten, kan u ook een goed gevoel krijgen over uzelf. En als u zich goed voelt over uw lijf, voelt u zich ook beter over uzelf. Door uw lijf actief te houden en te bewegen, krijgt het meer energie. Dat klinkt niet logisch, maar toch werkt het zo.

Tip 4: Helpende gedachten. Als wij ons niet goed voelen hebben we vaak negatieve gedachten over onszelf, ons leven en onze toekomst. Maak een lijstje met 10 dingen waar u wel tevreden over bent in uw leven of over wat u graag bereikt zou willen hebben over een half jaar. Dit kan u helpen meer bezig te zijn met wat u wel wilt in plaats van wat u niet wilt en dat is bevorderlijk voor het herstelproces. Dit lijstje kunt u eventueel later met uw behandelaar bespreken als u dat wilt.

Danielle Natenstedt, mei 2015

Lees ook de andere blogs

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlNatenstedt, D. is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering