FAQ - Mentaal Beter FAQ - Helpt runningtherapie bij depressie?

Helpt runningtherapie bij depressie?

Hardlopen vermindert klachten afkomstig van een depressie, burn-out en/of stemmingsstoornissen.

Hoe komt het dat runningtherapie echt werkt?

Tijdens het hardlopen komen er stoffen vrij, zoals bijvoorbeeld endorfine, die een positief effect hebben op uw stemming.

  • Buiten lopen helpt bij depressie. Mensen met depressieve klachten blijven steeds meer binnen en worden inactief. 
  • Doelen nastreven werkt stimulerend en motiverend, doelen behalen vergroot het zelfvertrouwen. 
  • Als u bezig bent met sport kunt u negatieve gedachten makkelijker naar de achtergrond brengen. 
  • Hardlopen verbetert de lichamelijk gezondheid en ook dat verbetert de stemming. Door een depressie gaat de lichamelijke gezondheid achteruit omdat er geen ruimte is voor focus op een gezond leefpatroon. Runningtherapie doorbreekt deze vicieuze cirkel.
  • U loopt hard in een groep, samen met andere mensen (met soortgelijke psychische klachten) werkt u aan uw persoonlijke doelen. Zeker als u door de depressie de neiging hebt om contacten met anderen te vermijden, is het sociale contact via de runningtherapie heel waardevol.

Waar kan ik runningtherapie volgen?

Runningtherapie wordt op een aantal Mentaal Beter praktijken aangeboden. 

Wordt runningtherapie vergoed?

Runningtherapie is onderdeel van behandeling van depressie en andere stemmingsstoornissen; er zijn voor u geen kosten aan verbonden.

Wat gebeurt er na mijn aanmelding?

U krijgt een intakegesprek waarbij uw situatie wordt besproken (zowel geestelijk als lichamelijk) en persoonlijke doelen worden vastgesteld. De runningtherapie duurt minimaal 10 weken maar langer is ook mogelijk. Lees meer over runningtherapie en het programma.

Download de folder 'Mentaal Beter Runningtherapie



Bel mij voor een afspraak
Ik heb een vraag
depressie