FAQ - Mentaal Beter FAQ - 10 Tips tegen depressie

10 Tips tegen depressie

10 Tips tegen depressie 

Er zijn verschillende vormen van depressie: van licht tot zwaar, chronisch of seizoensgebonden. Een depressie kan je leven behoorlijk beïnvloeden en het is belangrijk, bij welke vorm van depressie dan ook, dat je er niet mee blijft rondlopen maar hulp zoekt. Professionele therapie is effectief, je kunt echter ook veel zelf doen. Een aantal leefregels en tips kunnen jouw depressieve klachten verlichten en/of jouw therapie ondersteunen en voor beter en sneller resultaat zorgen.

1. Regelmatig slaappatroon

Een gezond dag- en nachtritme aanhouden is voor iemand met een depressie een uitdaging, maar het loont om er je best voor te doen. Hoewel de verleiding erg groot kan zijn, is het verstandig zo min mogelijk overdag te slapen. Overdag slapen kan ervoor zorgen dat je depressieve gevoelens erger worden. Daarnaast zal het je nachtrust ten goede komen als je overdag actief blijft.

2. Regelmatig eetpatroon

Elke dag goed ontbijten, lunchen en avondeten is belangrijk om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Indien je regelmatig een maaltijd overslaat en de energievoorraad van je lichaam dreigt op te raken, zal je lichaam overschakelen naar een overlevingsstand, Hierbij komen stresshormonen vrij die je depressieve gevoelens erger kunnen maken. Daarnaast wordt depressie vaak in verband gebracht met gebrek aan bepaalde vitaminen en mineralen. Als je denkt dat jouw depressie een dergelijke lichamelijke oorzaak heeft, bespreek dit met je huisarts.

3. Bewegen en de buitenlucht opzoeken

Als je depressief bent dan ben je vaak moe of zelfs uitgeput, zowel geestelijk als lichamelijk. Je krijgt de neiging om activiteiten uit de weg te gaan. Je hebt steeds het gevoel dat je rust nodig hebt om op te laden. Toch is het erg belangrijk om je af en toe tegen dat gevoel te verzetten. Al is het maar 10 minuten per dag even naar buiten gaan voor een wandeling of het doen van een ontspannende yoga sessie. Door lichamelijk actief te blijven en de buitenlucht op te zoeken geef je je lichaam een fijne boost.

4. Sociaal contact onderhouden

Sociaal contact onderhouden kan een grote uitdaging zijn. Toch kan dagelijks minimaal één betekenisvolle sociaal contactmoment een positief effect hebben op je depressieve gevoelens. Door te praten met iemand die je vertrouwt, kun je jouw gevoelens kwijt. Daarnaast kan die persoon je helpen herinneren aan jouw positieve punten die je zelf misschien uit het oog bent verloren.

5. Ontspannende activiteiten doen

Door jezelf af te leiden met ontspannende activiteiten of nuttige klusjes geef je jezelf wat ademruimte. Begin klein, zoals het opvouwen van was, een simpel DIY projectje of het lezen van een boek. Ook kunnen ademhalingsoefeningen zorgen voor rust en ontspanning.

6. Maak een positiviteitsboekje

Verzamel allerlei foto's, quotes en ander materiaal waar je vrolijk van wordt of wat jou inspireert en maak daar een persoonlijk positiviteitsboekje van. Niet alleen zorgt het voor afleiding, ook kan zo'n boekje houvast bieden tijdens moeilijkere dagen.

7. Schrijf het op!

Moeite hebben met concentreren en vergeetachtig zijn is normaal tijdens een depressie. Het kan helpen om to-do lijstjes te gebruiken. Daarnaast kan het bijhouden van een dagboek je helpen bij het monitoren van je depressie: worden je depressieve gevoelens erger of juist beter en wat is de aanleiding van bepaalde gedachten en gevoelens. Het proberen te identificeren van jouw risicofactoren en triggers zal ook waardevolle inzichten geven.

8. Geef jezelf een compliment

Wanneer je depressief bent, is het makkelijk om positieve punten over jezelf en je leven uit het oog te verliezen. Wees lief voor jezelf en geef jezelf elke dag een compliment! Heb je een vervelende klus geklaard of ben je toch even naar buiten gegaan, terwijl je er ontzettend tegenop zag? Goed gedaan!

9. Uitstelgedrag

Depressieve mensen stellen klussen uit, omdat ze er torenhoog tegenop zien. Dit brengt onder andere het functioneren op school en op het werk in gevaar met alle gevolgen van dien. Maak hierover met jezelf een afspraak: 'Ik doe iedere dag 1 taak waar ik tegenop zie'. Dit lucht op en zal je het gevoel geven in controle te blijven.

10. Bewust zijn en negatieve gedachten doorbreken

Negatieve gedachten overheersen als je depressief bent. Je hebt steeds een kritische stem in je hoofd en/of je blijft maar piekeren. Door te oefenen om negatieve gedachten om te buigen, word je je bewuster van je negatieve gedachten en kun je 'trucjes' inzetten zoals 'stop' zeggen om het gepieker te doorbreken.

Een depressie kun je met deze tips verlichten. Om een zware en/of chronische depressie aan te pakken is echter meer nodig. Dit verschilt per individu en kan het beste worden besproken met zorgprofessionals, zoals een huisarts en een psycholoog.

Bel mij voor een afspraak
Ik heb een vraag