FAQ - Mentaal Beter FAQ - Wat helpt tegen depressie?

Wat helpt tegen depressie?

Tips om depressieve klachten te verlichten

Er zijn verschillende vormen van depressie; van licht tot zwaar, chronisch of seizoensgebonden. Een depressie kan uw leven behoorlijk beïnvloeden en het is belangrijk, bij welke vorm van depressie dan ook,dat u er niet mee blijft rond lopen maar hulp zoekt. Professionele therapie is effectief, u kunt echter ook veel zelf doen. Een aantal leefregels en tips kunnen uw depressieve klachten verlichten en/of uw therapie ondersteunen en voor beter en sneller resultaat zorgen.

Rust en regelmaat

Een regelmatig leefpatroon helpt enorm. Ook al is de verleiding groot en heeft u het gevoel dat u niet anders kan.. overdag slapen (en 's nachts slecht slapen) verergert de depressieve gevoelens. 's Nachts slaapt u beter als u overdag actief bent. Een gezond dag- en nachtritme aanhouden is voor iemand met een depressie een uitdaging, maar het loont om er uw best voor te doen.

Actief zijn en in beweging blijven

Als u depressief bent dan bent u vaak moe of zelfs uitgeput, zowel geestelijk als lichamelijk. U krijgt de neiging om (sociale) activiteiten uit de weg te gaan. U heeft eigenlijk steeds het gevoel dat u rust nodig heeft om op te laden. Toch is het erg belangrijk om u af en toe tegen dat gevoel te verzetten. A Als is het maar 10 minuten per dag, even naar buiten, een praatje maken.. acief zijn, in beweging blijven, in de buitenlucht zijn en op zijn tijd sociale contacten… daar krijgt u ook energie van!

Voeding

Depressie wordt vaak in verband gebracht met gebrek aan bepaalde vitaminen en mineralen. Als u denkt dat uw depressie een dergelijke lichamelijke oorzaak heeft bespreekt u dit met uw arts. Zelf kunt u er in ieder geval voor zorgen dat u gezond eet. Junkfood, snoep en frisdrank maken de depressie in ieder geval niet beter!

Bewust zijn, negatieve gedachten doorbreken

Negatieve gedachten overheersen als u depressief bent. U heeft steeds een kritische stem in uw hoofd en / of u blijft maar piekeren. Als u bij een psycholoog in therapie bent, krijgt u waarschijnlijke cognitieve (gedrags-) therapie. U leert dan negatieve gedachten om te buigen. U moet hier steeds mee oefenen. Een bewustzijn van de negatieve gedachten stroom scheelt al heel veel. Vervolgens kunt u trucjes inzetten zoals 'stop' zeggen om het gepieker te doorbreken.

Uitstelgedrag

Depressieve mensen stellen klussen uit omdat ze er torenhoog tegenop zien. Dit brengt onder andere het functioneren op school en op het werk in gevaar met alle gevolgen van dien. Maak hierover met u zelf een afspraak: 'ik doe iedere dag 1 taak waar ik tegenop zie'. Dit lucht op, u blijft in controle. Dat geeft een goed gevoel.

Opschrijven

Mensen met een depressie hebben moeite zich te concentreren en zijn vaak vergeetachtig. Het helpt om to-do lijstjes te gebruiken. Ook het bijhouden van een dagboek helpt bij het meer inzicht krijgen in uw depressieve klachten en u monitort op deze manier of het erger wordt, of juist beter en de aanleiding van gedachten en gevoelens.

Een depressie kunt u met deze tips verlichten. Om een zware en/of chronische depressie aan te pakken is echter meer nodig.

Bel mij voor een afspraak
Ik heb een vraag
depressie