FAQ - Mentaal Beter FAQ - Hoeveel daglicht is nodig om een winterdip te voorkomen?

Hoeveel daglicht is nodig bij winterdepressie?

Een winterdepressie of winterdip gaat gepaard met symptomen als lusteloosheid, gebrek aan energie, concentratieproblemen en een verstoord slaappatroon. Een tekort aan daglicht lijkt de grootste oorzaak van een winterdip te zijn. Hoe zit dat precies en hoeveel daglicht is dan nodig om een winterdepressie te voorkomen?

Donkere dagen

In de winter zijn de dagen korter, de kortste dag valt in December. Op deze dag zit er nog geen 8 uur tussen zonsopgang en zonsondergang. Vergeleken met de langste dag in juni is dat 9 uur minder daglicht! Daarbij komt ook nog eens dat de zon in de winter veel zwakker is. Hoe zwak of fel de zon schijnt wordt uitgedrukt in lux. Op een zonnige zomerdag schijnt de zon fel, zo’n 125.000 lux. Als het schemert is dat maar 10 lux.

Hoeveel daglicht is nodig om je goed te voelen?

Mensen hebben 5.000 tot 10.000 lux aan daglicht nodig om zich goed te voelen. Dat komt omdat in de schemering het hormoon melatonine aangemaakt wordt, door dit hormoon wordt je moe en val je in slaap. Er is voldoende licht overdag nodig om dat hormoon te remmen zodat je overdag energiek bent.

Door gedurende een bepaalde tijd iedere dag (meestal in de ochtend) voor een speciale daglichtlamp te zitten, komt het licht via de ogen de hersenen binnen. Zonlicht bestaat voor 4% uit UVB licht en voor 95% uit UVA-licht. De speciale daglichtlampen bootsen zoveel mogelijk natuurlijk zonlicht na en geven zo’n 10.000 lux. Ook worden er tegenwoordig LED lampen gebruikt, waarbij maar 15 minuten per dag lichttherapie nodig is.

Bel mij voor een afspraak
Ik heb een vraag