FAQ - Mentaal Beter FAQ - Hoe verwerk je een trauma?

Hoe verwerk je een trauma?

Een traumatische gebeurtenis heeft vaak heftige emoties tot gevolg nadat een herinnering getriggerd wordt door bijvoorbeeld een geluid, een persoon, een geur. Iemand met PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis) zal gedrag ontwikkelen om deze hevige emoties te vermijden.

Leren omgaan met PTSS?

Het is mogelijk om te leren omgaan met deze heftige emoties (angst, verdriet). Het vermijdingsgedrag maakt de klachten alleen maar erger. Afleidingstechnieken kunnen een hulpmiddel zijn om de nare emoties te leren beheersen als deze getriggerd worden.

Afleidingstechnieken

Er zijn verschillende ‘truukjes’ die je kunt toepassen om de emoties te doorstaan als deze getriggerd zijn:.

  1. De aandacht verschuiven naar een andere zintuiglijke waarneming zoals in een balletje knijpen of naar muziek luisteren.
  2. Wat ook werkt is aan heel andere dingen denken zodra piekergedachten zich opdringen, denk aan tellen, een gedicht in gedachten opzeggen of een verhaaltje verzinnen.
  3. tegengestelde emoties proberen op te roepen. Bekijk een film die je laat lachen, geef aandacht aan een huisdier, lees een mooi boek.
  4. activiteiten ondernemen zoals een stuk fietsen of wandelen, de muur schilderen… iets waardoor lichaam en geest bezig gehouden worden anders dan de nare herinnering en de angstige gedachten.

Zo zijn er meer mogelijkheden. Afleidingstechnieken zijn bedoeld om een situatie aan te kunnen. Afleiding is iets anders dan vermijding.PTSS kan ernstig zijn, vaak is professionele hulp en ondersteuning nodig om een trauma te verwerken.

Bel mij voor een afspraak
Ik heb een vraag